استال کردن ( واماندگی ) یعنی ؟ + فیلم آموزشی

استال کردن  ( واماندگی ) یعنی  ؟ + فیلم آموزشی

 

“واماندگی” یا “استال” در هواپیما و دیگر هواگردها حالتی است که در آن نیروی برآر کمتر از نیروی وزن باشد. خلبان باید فورا برای رفع این حالت اقدام کند وگرنه هواپیما توانائی پرواز را دست می‌دهد و نهایتاً به سقوط منجر می شود.
در اصل واماندگی حالتی است که میزان نیروی برآر به طور قابل توجه ای افت می کند. این افت نیروی برآر ممکن است به خاطر زیاد شدن زوایه حمله و یا کم شدن سرعت باشد.
حال اینکه اگر هواپیمایی دچار حالت واماندگی بشود باید قدرت موتور ها را افزایش داده و دماغه هواپیما را به سوی پایین مایل کرد و پس از رسیدن به سرعت مطمئن، با زیاد کردن زاویه حمله به حالت عادی برگشت. در رهایی از واماندگی ارتفاع از زمین تاثیر بسیاری دارد. زیرا در ارتفاع های پایین رهایی از واماندگی سخت و گاهی غیر ممکن است.

سرعت واماندگی (Vs):

سرعت واماندگی سرعتی است که در آن، بالها فقط توانایی تولید نیروی بالابرندگی (lift force) برابر وزن هواپیما را دارند و از این سرعت کمتر هواپیما دچار استال یا واماندگی میشود که در این حالت هواپیما شروع به کاهش ارتفاع با نرخ زیاد میشود. در این وضعیت لایه مرزی که روی بال بصورت نرمال و همیشگی وجود دارد، از آن جدا شده (Separation) و ضریب نیروی بالابرندگی (lift coefficient) بطور قابل توجهی کاهش میابد. ضریب برآر بستگی به زاویه حمله بالها دارد.

فرمول کلی نیروی برآر بصورت زیر میباشد :

((L=1/2*rho*V^2*S*C(L

نیروی برآر:L
چگالی هوا:rho
سرعت نسبی:V
سطح بال:S
ضریب برآر: (C(L

حال از این رابطه میتوان سرعت استال را بدست آورد :

((V(s)=SQRT(2W/rho*S*C(Lmax

 

برای دریافت فیلم  آموزشی اینجا را کلیک کنید ——————> – آموزش استال

468 ad

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>