فرامین اصلی در هدایت هواپیما و …
نوشته شده توسط admin در دسته مفاهیم پایه | بدون نظر
به طور کلی ۴ فرمان برای هدایت تنه پروازی (AIRCRAFT) تعریف شده است
که عبارتند از :
– تروتل throttle فرمان افزایش نیروی پیش ران (افزایش گاز و بالطبع دور موتور سوختی ، یا دور موتور الکتریکی )
– الویتور Elevetor سکان افقی در انتهای دم که نوک تنه پروازی را بالا یا پایین می دهد
– الروان Aileron شهپر ها با عث چرخش تنه به سمت چپ و راست حول محور افقی می شوند
– رادر Rudder سکان عمودی که حرکت چپ و راست تنه را حول محور عمودی موجب می شود .
به طور معمول فرامین بالا توسط حرکت دادن استیک ها (دسته ها ) روی فرستنده
صادر و توسط گیرنده نصب شده در تنه پروازی دریافت و اعمال می شود .
استیک ها در مود ۲ (راست دست ها ) به شکل زیر قرار دارند:
برای درک بهتر فرامین ابتدا باید نیرو های وارد بر تنه و بردار حاصل از آنها را بررسی کنیم
چهار نیرو در هر لحظه بر تنه پروازی اعمال می شود که بقرار زیر می باشد :
– نیروی پیشران موتور(در بعضی موارد نیروی اعمال شده توسط باد) (Thrust)
– وزن تنه یا اثر جاذبه زمین (Weight) پایین آورنده
– اصطکاک (عقب کش ) (Drag)
– نیروی برا (بالابرنده ) (Lift)
در یک نگاه ساده اگر ترکیب نیرو های اعمالی به سمت بردار لیفت یا بالا رونده اعمال شود تنه پروازی به سمت بالا حرکت کرده ، از روی زمین بلند شده یا ارتفاع می گیرد.
معمولا برای هواپیما ها ، تنه های مدل ، پهپاد ها ، هلی کوپتر ها و …
سه محور حرکتی تعریف شده و بر اساس آن دستور العمل های مختلفی
ارائه شده و قابل بهره برداری است( قبل از مطالعه این قسمت یک بار دیگر فرامین ۴ گانه را که در بالا ذکر شده است را مجددا مطالعه کنید ) :
به شکل زیر توجه کنید
سه محور عبارتند از :
۱- Roll فرمان دادن به الورانها ( توسط حرکت دادن استیک {دسته } الوران به سمت چپ و راست {الوران یا شهپرها در تنه پروازی به سمت با لا و پایین برعکس حرکت کی کنند } باعث Roll می شود .
۲- Yaw فرمان دادن به رادر ( سکان عمودی )( توسط حرکت دادن استیک {دسته } رادر به سمت چپ و راست ) باعث Yaw می شود
۳- Pitch فرمان دادن به الویتور ( سکان افقی ) ( توسط حرکت دادن استیک {دسته } الویتور به سمت بالا و پایین {الویتور در انتهای تنه پروازی به سمت با لا یا پایین } باعث Pitch می شود.
این مطلب ادامه دارد