مانور اسنپ معکوس در پرواز واژگون رو به بالا -negative snap from invert climb

یکی از مانور های زیبا و خوش تصویر هواپیما های مدل  مانور  negative snap from invert climb  می باشد .

برای انجام این مانور مدل به نحوه حرکت و فرامین در پرواز معکوس باید آشنایی داشته باشد . حتما پیشنهاد می کنیم

اگر در پرواز معکوس مهارت ندارید حتما در آن مفصل تمرین کرده و بعد این مانور را تمرین کنید .

نحوه انجام مانور :

در این نوشته مسیر پرواز از سمت راست به چپ مدلر تشریح می شود ( می توان در جهت مخالف هم این مانور را انجام داد )

هواپیما را به حالت معکوس کرده و درصد فرامین را  زیاد میکنیم ( برای اطلاع بیشتر مقاله تغییر درصد فرامین را مطالعه بفرمایید  )  با ۸۰ درصد تراتل  از سمت راست خود با شیب ۴۵ درجه شروع به شیب گرفتن به سمت بالا می کنیم  بعد از طی  تقریبا ۲۲ تا ۳۰ متر ۱٫۵ رول می زنیم. درصد فرامین را به حلات معمولی برگردانده بعد از طی همان ۲۲ تا ۳۰ متر

الویتور را تماما بالا می کشیم  حوالی ۱۳۵ درجه باید دایره بزند ( یعنی استیک الویتور را تماما پایین میدهیم )

هواپیما به حالت معکوس درآمده از مسیر چپ به راست در حرکت خواهد بود موازی سطح زمین .

به تصویر درج شده توجه فرمایید :

 

یادآوری مینماید این مانور برای تازه واردین مدل پیشنهاد نمی شود بهتر است این مانور با تنه های تری دی و بال وسط انجام شود .

توضیحات مفصل تری نیز قابل دسترس است که برای علاقه مندان به زبان اصلی در پایین این صفحه درج شده است .

این نوشته ترجمه آزادی است از negative snap from invert climb   نوشته جان گلزلیس  John Glezezllis

از تار نمای مدل ایرپلان نیوز

Maneuver overview
Climb to a safe altitude, roll to inverted, line up for the maneuver flying parallel to the runway and apply about 80% throttle. Push gently and establish a 45-degree inverted climb. After the radius and the climb is established, note the flight distance before the 1½ negative snap is started. You will have to fly a similarly long inverted flight segment after the snap roll. I usually count to myself and for this maneuver, a two-second segment seems about right. Flip to your Snap Mode and, all at the same time, apply down-elevator and opposite rudder and aileron. After the snap segment is complete, neutralize your inputs to establish a 45-degree upright climb. If you fly at a constant speed, then count to yourself again for two seconds. Now, pull 135 degrees to exit the top of the maneuver straight, level and inverted.

By the numbers
STEP 1: Enter the maneuver inverted and parallel to the runway. When ready, make sure that you apply at least 80% throttle and push down-elevator, ever so slightly, to perform a smooth radius and establish the 45-degree inverted climb.

STEP 2: After a line segment of about two seconds (about 75 feet in length,) flip to “mid-rate” and perform a 1½ negative snap roll. The key to performing the snap roll properly is timing and setup. If your airplane becomes too “deep” in pitch and is difficult to stop constantly on a 45-degree climb, you may need to dial the elevator rates down a touch. Also, for this segment of the maneuver, you may need to either increase or decrease the throttle to maintain constant flight speed.

STEP 3: After the snap roll, flip back to the “low-rate” setting, and perform a line segment that is equal in length to the first. Balance the throttle, as needed, so that the airplane maintains a constant flight speed and apply rudder input, if needed, to keep a constant heading. In a crosswind, you may notice the nose of the aircraft drifting into the wind. You will have to use just enough rudder to correct.

STEP 4: Exit at the top by pulling 135 degrees to establish inverted level flight. It will be necessary to hold a touch of down elevator to keep the altitude constant. You model’s CG location with affect how much down elevator is needed. Nose-heavy airplanes require more elevator input.

 

 

468 ad

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>