ساخت بدنه و بال ( هواپیما ، گلایدر ، وینگ و … )

مقوله ساخت با طراحی عجین است لیکن بحث طراحی جزو مطالب تخصصی بوده و مطالب آموزشی مربوطه در قسمت اطلاعات تخصصی به طور جداگانه درج شده و قابل بهره برداری است .

با فرض موجود بودن نقشه مناسب و کالیبره شده  ، فرایند ساخت  شرح داده می شود (منابع نقشه فراوانی در اینترنت قابل دسترسی است لیکن حاوی جزئیات عملیاتی نبوده و یا برای مبتدیان قابل استفاده نمیباشد )

تعدادی از مدلر ها و نوآموزان مدل رویکردی به ساخت و ساز تنه پروازی دارند که با انگیزه های مختلفی همراه است : لذت ساخت ، تجربه متفاوت داشتن ، در اختیار داشتن تنه ای که در بازار موجود نیست یا خرید آن اقتصادی به نظرشان نمی رسد

(با توجه به اوضاع اقتصادی و نرخ ارز در صورتی که از مصالح و لوازم درجه یک استفاده کنیم که در بعضی موارد اجتناب ناپذیر است معمولا قیمت تمام شده با مشابه وارداتی توان مقابله ندارد لیکن بحث لذت ساخت و پرواز آن  و در صورت موجود بودن توان علمی  بحث کیفیت تنه ساخته شده و امکان تعمیر  راحت آنچه که خود ایجاد نموده اید مقوله ای دیگر و قابل تامل می باشد )

در این مقاله سعی شده است  مبانی ساخت طوری فراهم گردد که برای استفاده عمومی و نو آموزان و نوجوانان نیز قابل بهره برداری بوده  و در مرحله اول ساخت با چوب شرح می گردد

نکته اینکه : دستورات برای نقشه کالیبره شده و ساخت بر اساس شیت تعریف شده است

( تنه ها را می توان شیت یا خرپایی درست کرد )

مواد و ابزار آلات لازم :

کمان اره و اره مویی

کاتر با تیغ (موکت بر)

چسب ( چوب  –  ۱،۲،۳ فوری –  CA همان چسب قطره ای رقیق )

سوزن ته گرد

چوب بالسا   در قطرهای مختلف بر اساس نقشه ای که در دست اجراست

تخته ۳ لا       –  نوع ایرانی و از جنس درختان  سفید چوب بهتر است

دریل دستی یا برقی

تعدادی گیره دستی با لبه فوم

حداقل ۲ عدد  عدد گیره (کارگاه ) نجاری سایز کوچک

نقشه تنه و بال  –  مطمئن شوید این نقشه با جزئیات کامل و اجرائی باشد .

تخته کار چوبی به عرض ۱۰۰ در ۷۰ کاملا صاف و بدون تاب ( از جنسی که سوزن در آن فرو رود )

میز کار کاملا صاف معمولا ۲*۱ کافی می باشد

فرایند ساخت :

نقشه تنه را که شامل پهلو ها ، با لا و پایین تنه و فریم ها و ریب انتها و وسط می باشد را به روی تخته سه لا منتقل می کنیم( با استفاده از کاربن و یا چسباندن قسمت های نقشه بروی چوب )

با استفاده از کمان بیرون خط ها را برش می زنیم (این کار را با آرامش و بدون عجله انجام می دهیم ) قسمت های داخلی را از تنه برش زده و پس از اتمام ۴ قسمت اصلی تنه ، فریم ها و ریب های ته و وسط بال را را از تخته سه لا می بریم .

فریم  و ریب ها  را  بر اساس نقشه شماره می زنیم .

یک پهلو را روی میز کار گذاشته و فریم ها رو بر اساس شماره  و یا طبق نقشه دقیقا در جای خود گونیا کرده و با زاویه ۹۰ درجه قرار می دهیم .

(ذکر این نکته ضروری است که در این متن به ساده ترین شیوه مراحل ساخت ذکر شده و بدیهی است عملیاتی شدن آن مستلزم کوشش و سعی کافی و یا کمک گرفتن از مدلر ماهر دیگر و یا گذراندن دوره ساخت می باشد لیکن موارد خاصی نیز مشاهده کرده ایم که دوستانی با استفاده از همین مطلب و جزوه هایی که در این تارنما اورده شده و فیلم های موجود در یوتیوب و اینترنت  تنه ای ساخته و به پرواز درآورده اند )

برای فیکس کردن فریم ها می توان از چسب چوب استفاده کرد (نیاز به وزنه داریم که فریم را با فشار در جایشان فیکس شوند .

پهلوی دیگر را روی فریم ها گذاشته و جا می اندازیم ، قسمت پایین را جا انداخته در انتها روی تنه را نصب کنید .

کنترل می کنیم تنه صاف درآمده باشد و فریم ها سر جایشان قائمه نصب شده باشد .

بعد از کنترل چسب کاری را کامل می کنیم که تنه کاملا سخت شده و آماده باشد .

سکان عموی و افقی را روی نقشه پیاده سازی کرده و با استفاده از تراشه های بالسا

شکل می دهیم و با ورق ۱/۵ می پوشانیم (اگر  نقشه خرپایی داشتند  ) یا اینکه از شیت بالسا شکل داده و می بریم .

تمامی قسمت ها را سمباده نرم می زنیم ، فین و سکانها را نصب و سفت می کنیم و چک می کنیم کجی و تاب نداشته باشند

این مطلب ادامه دارد

 

 

468 ad

Comments are closed.